Koulutyön arjessa joudutaan toisinaan kohtaamaan tilanteita, jotka saattavat tuntua haastavilta ja siten myös lisäävät opetustyön kuormittavuutta.
Miten toimia, kun oppilas käyttäytyy uhkaavasti tai aggressiivisesti tai oppilaan kielenkäyttö on epäasiallista ja käytös ylimielistä aikuisia kohtaan? Mitä tehdä, kun oppilaalla on jatkuvasti epäselviä tai luvattomia poissaoloja? Miten koulu voi tukea oppilasta myöhästymisten ja kotitehtävien laiminlyöntien osalta? Miten toimia, kun yhteistyö huoltajien kanssa on haastavaa?
Näihin asioihin pureudutaan KT, erityisluokanopettaja, tunnetaitokouluttaja Jaana Kiviluotteen pitämässä koulutuksessa. Kiviluotteella on vankka ja pitkä opettajakokemus mm. erityisluokanopettajana toimimisesta niin haasteellisten oppilaiden kuin huoltajienkin kanssa.
Miten työyhteisön toimintakulttuuria ja arjen käytäntöjä voisi tehostaa haastavien tilanteiden ennaltaehkäisemiseksi ja mitä olisi hyvä huomioida, kun ns. tilanne on jo päällä? Kiviluotteen työyhteisössä on kehitelty selkeitä, konkreettisia ja toimivia toimintatapoja, jotka tukevat ja auttavat niin oppilasta, opettajaa kuin huoltajaakin. Toimintamalleja voi hyödyntää ja soveltaa eri työyhteisöihin sopiviksi.
Kiviluote on kouluttanut jo pitkään sekä varhaiskasvatuksen että perusopetuksen henkilöstöä eri aluehallintovirastojen, kuntien, koulujen ja yhteisöjen tilaamissa koulutuksissa sekä itse järjestämissään koulutuksissa. Koulutusten suosio on ollut suuri, sillä kaikki halukkaat eivät aina ole mahtuneet koulutuksiin!
Osallistujien kommentteja Jaana Kiviluotteen koulutuksista:
”Halusin vielä kiitellä koulutuksesta! Kyllä opettaja osaa opettajia kouluttaa: Eli napakkaa infoa ja asiaa!” (Oulu)
”Kiitos erinomaisesta koulutuksesta!” (Espoo)
”Lämmin kiitos todella mielenkiintoisesta ja hyödyllisestä koulutuksesta.” (Hämeenlinna)
”Kiitos eilisestä koulutuspäivästä! Oli ilo kuunnella Sinua!” (Porvoo)