Asiantuntemus
Kouluttaja, KT, erityisluokanopettaja ja tietokirjailija Jaana Kiviluote
Jaana Kiviluote (ent. Hintikka) väitteli kasvatustieteen tohtoriksi Turun yliopistossa vuonna 2016. Kiviluotteella on noin 30 vuoden monipuolinen kokemus opettajan työstä. Hän on toiminut eri puolilla Suomea luokanopettajana sekä laaja-alaisena erityisopettajana maahanmuuttajapainotteisessa koulussa. Viimeiset 17 vuotta hän on opettanut tunne-elämän ja käyttäytymisen haasteita omaavia oppilaita Mikaelin erityiskoulussa Turussa. Kiviluote on suorittanut Opetushallinnon tutkinnon vuonna 2018.
Vuodesta 2015 lähtien Kiviluote on luennoinut Turun yliopistossa erityisopettajaopiskelijoille ja toiminut opiskelijoiden opetusharjoittelun ohjaavana opettajana. Lisäksi hän on toiminut Turun yliopistossa opettajien Kouluhyvinvointi-erikoistumiskoulutuksen työelämäohjaajana.
Kiviluotteella on kokemusta myös tulkin välityksellä kouluttamisesta. Vuonna 2017 Kiviluotteen luokassa oli seuraamassa 20 Saudi-Arabian yksityiskoulujen naisopettajaa tunnetaito-oppituntia. Sen jälkeen he saivat Kiviluotteelta koulutusta luokanhallintataidoista.
Väitöstutkimus oppilaiden tunne- ja itsesäätelytaitojen kehittymisestä
Tietoa ja keinoja sosioemotionaalisen kehityksen tueksi
Kiviluotteen tarjoaman koulutuksen tavoitteena on antaa tietoa tunnetaitojen merkityksestä yksilön kehityksen kannalta ja tarjota keinoja sosioemotionaalisen kehityksen tukemiseksi. Lisäksi koulutus tarjoaa konkreettisia käytännönvinkkejä tunnetaitokasvatuksen toteuttamiseksi tutkimusperustaisen Aggression portaat -opetusohjelman avulla tavoitteellisesti, säännöllisesti ja johdonmukaisesti.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusmateriaalit
• Uusimpia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusmateriaaleja ovat Jaana Kiviluotteen tammikuussa 2020 julkaisemat Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan yläkoulussa – Opettajan käsikirja, Nuorten ja aikuisten tunnekortit sekä Nuorten ja aikuisten tunne-muistipelikortit. Nuorten hyvinvointia tukevat opetusmateriaalit on tarkoitettu kaikille nuorten ja nuorten aikuisten parissa toimiville ammattilaisille sekä kaikille tunnetaidoista ja niiden opettamisesta kiinnostuneille.
• Tammikuussa 2018 julkaistiin odotettu Kiviluotteen laatima ja kustantama tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusmateriaali Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan. Aggression portaat -opetusohjelmaan perustuva Opettajan käsikirja (Hintikka 2018) on suunnattu pääasiassa alakoulujen käyttöön. Käsikirja on helppokäyttöinen rengaskirja, jossa on mm. valmiita tuntisuunnitelmaehdotuksia materiaalivinkkeineen ja tehtävämonisteineen vuosiluokille 1–5. Käsikirjassa on oppituntien tavoitteet sekä toteutus- ja arviointivinkit kaikkiin neljään opetettavaan teemaan; Erilaiset tunteet ja aggressiontunne, Väkivalta ja tunteiden hallintakeinot, Riitelyn taidot sekä Rauhoittuminen ja rentoutuminen.
• Opettajan käsikirjan lisäksi muita Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan -opetusmateriaaleja ovat Tunnekortit, Vahvuuskortit, Julistepaketti ja Arviointitaulukko, johon kuuluu monistettavat ja väritettävät symbolipohjat sekä monistettavat hymiöarkit. Tammikuussa 2019 ilmestyivät Tunne-muistipelikortit 1 ja 2, Vahvuus-muistipelikortit 1 ja 2, ruotsinkieliset opetusmateriaalit sekä Varhaiskasvattajan käsikirja (Kiviluote 2019).
Lisätutkimus Oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin tukemisesta
Jaana Kiviluote aloitti syksyllä 2019 Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa väitöstutkimuksensa jälkeisen lisätutkimuksen ”Oppilaiden sosioemotionaalisen kompetenssin tukeminen Aggression portaat -opetusohjelman avulla”. Tutkimukseen osallistui noin 400 alakoulun 3. tai 4. vuosiluokan oppilasta eri puolilta Suomea.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, mikä vaikutus Aggression portaat -opetusohjelman mukaisesti opetetuilla tunne- ja vuorovaikutustaidoilla on oppilaiden sosioemotionaaliseen kompetenssiin 1–3 lukuvuotta kestävän tutkimusjakson aikana yleistä, tehostettua ja erityistä pedagogista tukea saavilla oppilailla. Lisäksi tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, miten oppilaat ja opettajat kokevat tunnetaito-oppituntien hyödyllisyyden oppilaiden kannalta. Jenny ja Antti Wihurin rahasto myönsi tutkimukselle apurahan.
Maaliskuussa 2020 alkaneen COVID-19 -pandemian vuoksi tutkimus jouduttiin kuitenkin keskeyttämään. Oppilaat ja opettajat joutuivat etäopetukseen, joka vaikutti merkittävästi kaikkeen opetustyöhön, myös tunnetaito-oppituntien pitämiseen.
Ansioluettelo
Koulutus
- Opetushallinnon tutkinto v. 2018
- Kasvatustieteen tohtori (KT), v. 2016, Turun yliopisto
- Erityisluokanopettaja, laaja-alainen erityisopettaja (EO), v. 2003, Jyväskylän yliopisto
- Kasvatustieteen maisteri (KM), luokanopettaja, v. 1991, Oulun yliopisto, Kajaanin opettajankoulutuslaitos
- Ylioppilastutkinto, Reisjärven lukio, v. 1986
Kouluttajana
- Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan -koulutukset alakoulujen kasvatus- ja opetushenkilöstölle 2018–
- Eri kuntien tilaamat koulutukset eri puolilla Suomea 2017–
- Turun yliopisto, erityispedagogiikan laitos, luentoja erityisopettajaopiskelijoille 2015–2020.
- Aluehallintovirastojen järjestämät täydennyskoulutukset varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen parissa toimiville opettajille ja kasvattajille 2016–
- Turun kaupunki, Liikkuva koulu -hanke; Tunnetaitoja toiminnallisesti (2 h) useille eri kouluille 2017.
Työkokemus kasvatus- ja opetusalalta
- Hoivatie Oy, lastensuojelun erityistyöntekijä, 2022-
- JK-Kustannus ja koulutus Oy, toimitusjohtaja, kouluttaja, v. 2018-
- Turun kaupunki, erityisluokanopettaja, v. 2002–2020
- Turun kaupunki, laaja-alainen erityisopettaja, v. 2000–2002
- Tampereen kaupunki, luokanopettaja, v. 1992–2000
- Reisjärven kunta, luokanopettaja, v. 1991–1992
- Reisjärven kunta, lukuisia opettajansijaisuuksia peruskoulun ala- ja yläasteella sekä lukiossa, v. 1986–1991
- Reisjärven kunta, Oppimateriaalin keruu ja valmistelutyö, 10.6.1988–24.8.1988; 1.6.1989–25.7.1989