Sakkunskap
Utbildare, PeD, specialklasslärare och forskare
Jaana Kiviluote
Jaana Kiviluote (fd. Hintikka) disputerade för doktorsgraden i pedagogik vid Åbo universitet år 2016. Kiviluote har en cirka 30-årig mångsidig erfarenhet av läraryrket. Hon har varit klasslärare på olika orter i Finland och som klasslös speciallärare i skolor med elever med invandrarbakgrund. De senaste 17 åren har hon undervisat elever som har utmaningar med sitt känsloliv och sitt beteende på specialskolan Mikaelin koulu i Åbo. Kiviluote avlade examen i undervisningsförvaltning 2018.
Sedan år 2015 har Kiviluote föreläst på Åbo universitet för speciallärarstuderande och fungerat som handledande lärare då studenterna gör sin praktik. Därtill har hon fungerat som arbetslivshandledare på specialiseringsutbildningen Hälsa i skolan på Åbo universitet.
Kiviluote har också erfarenhet av att hålla fortbildningar via tolkning. År 2017 följde 20 kvinnliga lärare från privatskolor i Saudi-Arabien Kiviluotes lektion i emotionella färdigheter. Därefter fortbildade Kiviluote dem i att bemästra utmanande situationer i klassen.
Doktorsavhandling om utvecklingen av elevers känslo- och självreglering
I sin doktorsavhandling undersökte Kiviluote utvecklingen av elevernas förmåga till känslo- och självreglering. Hon undersökte också elevernas och lärarnas bedömning och erfarenheter av undervisningsmaterialet Aggressionens trappsteg. Aggressionens trappsteg -modellen om den emotionella utvecklingen har tagits fram av barnpsykiater Raisa Cacciatore (www.raisacacciatore.fi). Kiviluote har flera års erfarenhet av att tillämpa undervisningsmaterialet i det praktiska undervisningsarbetet.
Fakta och metoder till stöd för den socioemotionella utvecklingen
Syftet med den fortbildning som Kiviluote erbjuder är att ge kunskap om betydelsen av de emotionella färdigheterna för individens utveckling, samt att erbjuda metoder för att stöda den emotionella utvecklingen. Därtill ger fortbildningen konkreta praktiska tips för genomförandet undervisningen i emotionella färdigheter på ett målinriktat, regelbundet och konsekvent sätt med hjälp att undervisningsprogrammet Aggressionens trappsteg.
Undervisningsmaterial i emotionella och social kompetens
• De nyaste finskspråkiga undervisningsmaterialen i emotionell och social kompetens gav Jaana Kiviluote ut år 2020: ”Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan yläkoulussa – Opettajan käsikirja” (”Känslor och beteende under kontroll i den i den grundläggande utbildningens högre klasser -lärarhandbok”, finns ännu inte på svenska), ”Nuorten ja aikuisten tunnekortit” samt ”Nuorten ja aikuisten tunne-muistipelikortit”, (”Känslokort för ungdomar och vuxna” samt ”Känslo-minnesspelkort för ungdomar och vuxna” 2020). Materialet som stöder ungdomarnas välmående är avsedda för alla yrkespersoner som arbetar med ungdomar och unga vuxna samt alla som är intresserade av emotionella färdigheter och av att lära ut dem.
• I januari 2018 utkom det emotsedda undervisningsmaterialet i emotionella och interaktiva färdigheter,”Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan”, som Kiviluote sammanställt och var förläggare för. ”Opettajan käsikirja” (Hintikka 2018) som baserar sig på undervisningsprogrammet ”Aggressionens trappsteg” är i huvudsak avsedd att användas i grundläggande utbildningens lägre klasser. På svenska utkom undervisningsmaterialet ”Känslor och beteende under kontroll” och ”Lärarhandboken” i januari 2019. Handboken är en lättanvänd ringpärm, där det bl.a. finns färdiga förslag på lektionsplaner med materialtips och uppgifter för uppkopiering för eleverna i årskurserna 1-5. I handboken anges målen för lektionerna, samt tips på hur alla de fyra undervisningsteman kan genomföras och utvärderas; Olika känslor och känslan av aggression, Våld och sätt att behärska sina känslor, kunskap att gräla samt att lugna ner sig själv och slappna av.
• Förutom lärarhandboken är de övriga undervisningsmaterialen inom ”Känslor och beteende under kontroll” : Känslokort, Styrkekort, Plansch-paket och Skattningstabell med tillhörande symbolark som kan färgläggas samt kopierbara ark med smilisar. I januari 2019 utgavs Känslo-minnesspelkorten 1 och 2, Styrke-minnesspelkorten 1 och 2, de svenskspråkiga undervisningsmaterialet samt Varhaiskasvattajan käsikirja (Kiviluote 2019).
Tilläggsstudie om att stöda elevernas socioemotionella kompetens
Hösten 2019 har Jaana Kiviluote påbörjat en post doc. forskning på pedagogiska fakulteten vid Åbo universitet med rubriken ”Att stöda elevernas socioemotionella kompetens med hjälp av undervisningsprogrammet Aggressionens trappsteg”. I undersökningen deltar ca. 400 elever i klasserna 3 och 4 från skolor i olika delar av landet.
I undersökningen granskar man vilken inverkan de emotionella- och interaktionsfärdigheterna, som eleverna lärt sig med hjälp av undervisningsprogrammet Aggressionens trappsteg, har för elevernas socioemotionella kompetens. Under forskningsperioden, som räcker 1-3 år undersöker man skilt vilken effekten har varit för elever som får allmänt, intensifierat och särskilt pedagogiskt stöd. Därtill undersöker man hur nyttiga eleverna respektive lärarna upplever att lektionerna i emotionell kompetens är för eleverna. Jenny och Antti Wihuris fond har beviljat understöd för forskningen.
Curriculum vitae
Utbildning
- Examen i undervisningsförvaltning år 2018
- Pedagogie doktor (PeD) år 2016, Åbo universitet
- Specialklasslärare, speciallärare år 2003, Jyväskylä universitet
- Pedagogie magister (PeM), klasslärare, år 1991, Uleåborgs universitet, Kajaanin opettajankoulutuslaitos.
- Studentexamen, Reisjärven lukio, år 1986
Utbildare
- Tunteet ja käyttäytyminen hallintaan – Känslor och beteende under kontroll -fortbildningar för undervisningspersonal 2018-2020
- Fortbildningar som olika kommuner runt om i Finland beställt. 2017-2020
- Åbo universitet, institutionen för specialpedagogik, föreläsningar för speciallärarstuderande 2015-2020.
- Fortbildningar som Regionförvaltningsverken ordnat för lärare och pedagoger som fungerar inom småbarnspedagogiken och den grundläggande undervisningen.
- Åbo stad, Skolan i rörelse -projektet, Emotionella färdigheter på ett funktionellt sätt (2h), för flera olika skolor 2017.
Erfarenhet från undervisningssektorn
- Åbo stad, specialklasslärare år 2002-
- Åbo stad, klasslös speciallärare, år 2000-2002
- Tammerfors stad, klasslärare, är 1992-2000
- Reisjärvi kommun, klasslärare, år 1991-1992
- Reisjärvi kommun, ett flertal lärarvikariat såväl på grundskolans låg- och högstadier samt i gymnasiet, år 1986-1991
- Reisjärvi kommun, insamling och förberedelse av undervisningsmaterial 10.6.1998-24.8.1998; 1.6.1989-25.7.1989